<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><rss version="2.0"
	xmlns:content="http://purl.org/rss/1.0/modules/content/"
	xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/"
	xmlns:atom="http://www.w3.org/2005/Atom"
	xmlns:sy="http://purl.org/rss/1.0/modules/syndication/"
	xmlns:cc="http://creativecommons.org/ns#" 	>
<channel>
	<title>Kommentarer til: Gjør NRK til Public Domain!</title>
	<atom:link href="http://blogg.forteller.net/2005/gj%c3%b8r-nrk-til-public-domain/feed/" rel="self" type="application/rss+xml" />
	<link>http://blogg.forteller.net/2005/gj%c3%b8r-nrk-til-public-domain/</link>
	<description>Staten, det er oss!</description>
	<lastBuildDate>Sat, 11 Feb 2012 21:08:00 +0000</lastBuildDate>
	<sy:updatePeriod>hourly</sy:updatePeriod>
	<sy:updateFrequency>1</sy:updateFrequency>
	<generator>http://wordpress.org/?v=3.3.1</generator>
	<item>
		<title>Av: Hvordan burde staten bruke sosiale medier for å snakke med folket? &#8211; En kritikk av departementenes rapport&#160;&#124;&#160;børge forteller om livet</title>
		<link>http://blogg.forteller.net/2005/gj%c3%b8r-nrk-til-public-domain/#comment-30</link>
		<dc:creator>Hvordan burde staten bruke sosiale medier for å snakke med folket? &#8211; En kritikk av departementenes rapport&#160;&#124;&#160;børge forteller om livet</dc:creator>
		<pubDate>Tue, 06 Oct 2009 21:41:25 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://blogg.forteller.net/?p=2#comment-30</guid>
		<description>[...] ikke ved i denne rapporten. Det sier seg selv at jeg mener at lisensen må være så fri som mulig. Helst en total frigiving (&quot;Public domain&quot;). Eventuelt en så fri Creative Commons-lisens som mulig. Offentlig data må være [...]</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>[…] ikke ved i denne rapporten. Det sier seg selv at jeg mener at lisensen må være så fri som mulig. Helst en total frigiving (“Public domain”). Eventuelt en så fri Creative Commons-lisens som mulig. Offentlig data må være […]</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Ikke send mail til noen under 30 år</title>
		<link>http://blogg.forteller.net/2005/gj%c3%b8r-nrk-til-public-domain/#comment-31</link>
		<dc:creator>Ikke send mail til noen under 30 år</dc:creator>
		<pubDate>Sun, 20 Sep 2009 18:43:46 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://blogg.forteller.net/?p=2#comment-31</guid>
		<description>&lt;!--%kramer-ref-pre%--&gt;[...] Det jeg hadde satt aller mest pris på hadde vært en grundig gjennomgang, og diskusjon om mitt krav ovenfor NRK (ja, jeg veit jeg har linka til den tidligere). Ta for dere hvert argument, riv dem fra hverandre, [...]&lt;!--%kramer-ref-post%--&gt;</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p><!--%kramer-ref-pre%-->[…] Det jeg hadde satt aller mest pris på hadde vært en grundig gjennomgang, og diskusjon om mitt krav ovenfor NRK (ja, jeg veit jeg har linka til den tidligere). Ta for dere hvert argument, riv dem fra hverandre, […]<!--%kramer-ref-post%--></p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Morten Skogly, NRK</title>
		<link>http://blogg.forteller.net/2005/gj%c3%b8r-nrk-til-public-domain/#comment-29</link>
		<dc:creator>Morten Skogly, NRK</dc:creator>
		<pubDate>Wed, 22 Oct 2008 20:08:27 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://blogg.forteller.net/?p=2#comment-29</guid>
		<description>Det tok jo litt tid før noen i NRK kom på besøk ser det ut til, men bedre sent enn aldri :)

Jeg er veldig enig med argumentene dine Børge, og du setter også fingeren på mye av det som gjøre det ekstremt komplisert/tidkrevende å få lagt ut alt innholdet på de måtene folk ønsker seg. Men NRK har dog fått til ett og annet siden 2005, svært mange radioprogrammer blir nå klippet fri fra musikk slik at de kan lasted ned gratis (alternativet hadde vært enda dyrere lisens, pga av tono-utgiftene, som forøvrig allerede er ganske høye). Noen få tvprogrammer blir også podcastet som Mp4.

NRK legger i disse dager om videoløsningen sin, og det bærende formatet på mange av produksjonene som blir lagt på nett i årene som kommer til å være Mp4, og avspilleren vil være basert på flash. Noen programmer, feks lange livestreaminger, vil fortsatt kun være tilgjengelig i windows media, i hvertfall en stund til, og grunnen til det er både tekniske og økonimiske. Det er greit nok å ønske seg streaming i mange andre formater, men det maskineriet som ligger bak å levere ørten radiokanaler og tvkanaler i høy kvalitet er mildt sagt HEAVY, og dyrt. Men det skjer endringer der.

Når det gjelder å legge ut mer enn det som legges ut i dag på nett, så kompliseres det, som du sier selv, av at rettighetshaverne har reservert seg mot at innholdet publiseres i andre settinger enn det som opprinnelig ble avtalt med NRK, dette kan være skuespillere, manusforfattere, musikere, eksterne produsenter, eksterne produksjonsselskaper, og selvfølgelig rettigheter knyttet til innkjøpte programmer. Jeg har selv vært med på å klarere feks streamingrettingheter for live og ondemand konserter med NRK, og dette er EKSTREMT tidkrevende. Og man kan bare GLEMME å få rettigheter til nedlasting av materialet.

Svært mye av det som produseres av NRK, i NRK, er heftet på denne måten, og man velger derfor å heller være safe than sorry, og ta prosessen litt forsiktig i en retning av mer på nett, feks i form av bedre/mer gjennomtenkte kontrakter og avtaler med folk man feks leier inn. NRK har også blitt mye flinkere til å bruke &quot;usignert&quot; musikk, feks slik Himmelblå nylig gjorde ved å bruke musikk fra Urørt. Man gjør da direkte avltaler med musikerne om bruken i serien, men det er heller ikke da uproblematisk å feks dumpe hele serien ut på bittorrent, slik vi fikk til med Halvseint og Nordkalotten 365 med Lars Monsen.

Selv ønsker jeg meg mer av NRKs arkiv på nett, de gamle gode gullkornene, men der er det ekstra problematisk å finne ut av alle rettighetene. Nettpublisering var jo ikke på blokka når mye av gullet til NRK ble laget, og kontrakter og navn kan være svært arbeidsintensivt å grave opp, så man må gjøre en avveining der også, og man må kalkulere inn arbeidstimer og utgifter i forbindelse med klarering av innholdet. Ofte konkluderer man da nødvendigvis med at prislappen blir for høy.

Rettigheter er og blir ett rottereir. NRK jobber med saken, som det sies, og det er mange som taler varmt for open source og public domain, feks meg selv, og NRKbeta, men det er som du ser endel juridiske, økonomiske og tekniske hinder i løypa.

Når det gjelder kommersialiseringen av NRK, så har jeg ikke så mye å si om det. Personlig syns jeg det er litt problematisk, spesielt på de netttjenestene våre vår det er brukerne som står for innholdsproduksjonen, som feks på Urørt som jeg jobber mest med, men samtidig bruker jo NRK pengene på veldig mye bra da! Mottoet til NRK er &quot;Noe for alle, alltid&quot;, og med det utrolige spennet som kommer ut av NRKhuset, så mener ihvertfall jeg at det er verdt pengene, på lang sikt.

Så må selvfølgelig NRK sørge for å bruke lisenspengene som kommer inn på best mulig måte, være sparsommelige og public service orienterte, og ikke sløse bort for mye midlene på lettbent underholdning og fjas (og sport!). Men det er heldigvis de sistnevnte programmene som oftest blir finansiert av sponsorer, slik at lisenspengene kan brukes til å levere Schrødingers Katt og Norge Rundt, og hundrevis av andre programmer som ingen annen medieaktør hadde turt å ta i.

PS: Denne kommentaren er min personlige mening, og representerer ikke nødvendigvis NRKs offisielle standpunkt :)</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Det tok jo litt tid før noen i NRK kom på besøk ser det ut til, men bedre sent enn aldri :)</p>
<p>Jeg er veldig enig med argumentene dine Børge, og du setter også fingeren på mye av det som gjøre det ekstremt komplisert/tidkrevende å få lagt ut alt innholdet på de måtene folk ønsker seg. Men NRK har dog fått til ett og annet siden 2005, svært mange radioprogrammer blir nå klippet fri fra musikk slik at de kan lasted ned gratis (alternativet hadde vært enda dyrere lisens, pga av tono-utgiftene, som forøvrig allerede er ganske høye). Noen få tvprogrammer blir også podcastet som Mp4.</p>
<p>NRK legger i disse dager om videoløsningen sin, og det bærende formatet på mange av produksjonene som blir lagt på nett i årene som kommer til å være Mp4, og avspilleren vil være basert på flash. Noen programmer, feks lange livestreaminger, vil fortsatt kun være tilgjengelig i windows media, i hvertfall en stund til, og grunnen til det er både tekniske og økonimiske. Det er greit nok å ønske seg streaming i mange andre formater, men det maskineriet som ligger bak å levere ørten radiokanaler og tvkanaler i høy kvalitet er mildt sagt HEAVY, og dyrt. Men det skjer endringer der.</p>
<p>Når det gjelder å legge ut mer enn det som legges ut i dag på nett, så kompliseres det, som du sier selv, av at rettighetshaverne har reservert seg mot at innholdet publiseres i andre settinger enn det som opprinnelig ble avtalt med NRK, dette kan være skuespillere, manusforfattere, musikere, eksterne produsenter, eksterne produksjonsselskaper, og selvfølgelig rettigheter knyttet til innkjøpte programmer. Jeg har selv vært med på å klarere feks streamingrettingheter for live og ondemand konserter med NRK, og dette er EKSTREMT tidkrevende. Og man kan bare GLEMME å få rettigheter til nedlasting av materialet.</p>
<p>Svært mye av det som produseres av NRK, i NRK, er heftet på denne måten, og man velger derfor å heller være safe than sorry, og ta prosessen litt forsiktig i en retning av mer på nett, feks i form av bedre/mer gjennomtenkte kontrakter og avtaler med folk man feks leier inn. NRK har også blitt mye flinkere til å bruke “usignert” musikk, feks slik Himmelblå nylig gjorde ved å bruke musikk fra Urørt. Man gjør da direkte avltaler med musikerne om bruken i serien, men det er heller ikke da uproblematisk å feks dumpe hele serien ut på bittorrent, slik vi fikk til med Halvseint og Nordkalotten 365 med Lars Monsen.</p>
<p>Selv ønsker jeg meg mer av NRKs arkiv på nett, de gamle gode gullkornene, men der er det ekstra problematisk å finne ut av alle rettighetene. Nettpublisering var jo ikke på blokka når mye av gullet til NRK ble laget, og kontrakter og navn kan være svært arbeidsintensivt å grave opp, så man må gjøre en avveining der også, og man må kalkulere inn arbeidstimer og utgifter i forbindelse med klarering av innholdet. Ofte konkluderer man da nødvendigvis med at prislappen blir for høy.</p>
<p>Rettigheter er og blir ett rottereir. NRK jobber med saken, som det sies, og det er mange som taler varmt for open source og public domain, feks meg selv, og NRKbeta, men det er som du ser endel juridiske, økonomiske og tekniske hinder i løypa.</p>
<p>Når det gjelder kommersialiseringen av NRK, så har jeg ikke så mye å si om det. Personlig syns jeg det er litt problematisk, spesielt på de netttjenestene våre vår det er brukerne som står for innholdsproduksjonen, som feks på Urørt som jeg jobber mest med, men samtidig bruker jo NRK pengene på veldig mye bra da! Mottoet til NRK er “Noe for alle, alltid”, og med det utrolige spennet som kommer ut av NRKhuset, så mener ihvertfall jeg at det er verdt pengene, på lang sikt.</p>
<p>Så må selvfølgelig NRK sørge for å bruke lisenspengene som kommer inn på best mulig måte, være sparsommelige og public service orienterte, og ikke sløse bort for mye midlene på lettbent underholdning og fjas (og sport!). Men det er heldigvis de sistnevnte programmene som oftest blir finansiert av sponsorer, slik at lisenspengene kan brukes til å levere Schrødingers Katt og Norge Rundt, og hundrevis av andre programmer som ingen annen medieaktør hadde turt å ta i.</p>
<p>PS: Denne kommentaren er min personlige mening, og representerer ikke nødvendigvis NRKs offisielle standpunkt :)</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Morten Skogly, NRK</title>
		<link>http://blogg.forteller.net/2005/gj%c3%b8r-nrk-til-public-domain/#comment-2581</link>
		<dc:creator>Morten Skogly, NRK</dc:creator>
		<pubDate>Wed, 22 Oct 2008 20:08:00 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://blogg.forteller.net/?p=2#comment-2581</guid>
		<description>Det tok jo litt tid før noen i NRK kom på besøk ser det ut til, men bedre sent enn aldri :)

Jeg er veldig enig med argumentene dine Børge, og du setter også fingeren på mye av det som gjøre det ekstremt komplisert/tidkrevende å få lagt ut alt innholdet på de måtene folk ønsker seg. Men NRK har dog fått til ett og annet siden 2005, svært mange radioprogrammer blir nå klippet fri fra musikk slik at de kan lasted ned gratis (alternativet hadde vært enda dyrere lisens, pga av tono-utgiftene, som forøvrig allerede er ganske høye). Noen få tvprogrammer blir også podcastet som Mp4.

NRK legger i disse dager om videoløsningen sin, og det bærende formatet på mange av produksjonene som blir lagt på nett i årene som kommer til å være Mp4, og avspilleren vil være basert på flash. Noen programmer, feks lange livestreaminger, vil fortsatt kun være tilgjengelig i windows media, i hvertfall en stund til, og grunnen til det er både tekniske og økonimiske. Det er greit nok å ønske seg streaming i mange andre formater, men det maskineriet som ligger bak å levere ørten radiokanaler og tvkanaler i høy kvalitet er mildt sagt HEAVY, og dyrt. Men det skjer endringer der.

Når det gjelder å legge ut mer enn det som legges ut i dag på nett, så kompliseres det, som du sier selv, av at rettighetshaverne har reservert seg mot at innholdet publiseres i andre settinger enn det som opprinnelig ble avtalt med NRK, dette kan være skuespillere, manusforfattere, musikere, eksterne produsenter, eksterne produksjonsselskaper, og selvfølgelig rettigheter knyttet til innkjøpte programmer. Jeg har selv vært med på å klarere feks streamingrettingheter for live og ondemand konserter med NRK, og dette er EKSTREMT tidkrevende. Og man kan bare GLEMME å få rettigheter til nedlasting av materialet.

Svært mye av det som produseres av NRK, i NRK, er heftet på denne måten, og man velger derfor å heller være safe than sorry, og ta prosessen litt forsiktig i en retning av mer på nett, feks i form av bedre/mer gjennomtenkte kontrakter og avtaler med folk man feks leier inn. NRK har også blitt mye flinkere til å bruke &quot;usignert&quot; musikk, feks slik Himmelblå nylig gjorde ved å bruke musikk fra Urørt. Man gjør da direkte avltaler med musikerne om bruken i serien, men det er heller ikke da uproblematisk å feks dumpe hele serien ut på bittorrent, slik vi fikk til med Halvseint og Nordkalotten 365 med Lars Monsen.

Selv ønsker jeg meg mer av NRKs arkiv på nett, de gamle gode gullkornene, men der er det ekstra problematisk å finne ut av alle rettighetene. Nettpublisering var jo ikke på blokka når mye av gullet til NRK ble laget, og kontrakter og navn kan være svært arbeidsintensivt å grave opp, så man må gjøre en avveining der også, og man må kalkulere inn arbeidstimer og utgifter i forbindelse med klarering av innholdet. Ofte konkluderer man da nødvendigvis med at prislappen blir for høy.

Rettigheter er og blir ett rottereir. NRK jobber med saken, som det sies, og det er mange som taler varmt for open source og public domain, feks meg selv, og NRKbeta, men det er som du ser endel juridiske, økonomiske og tekniske hinder i løypa.

Når det gjelder kommersialiseringen av NRK, så har jeg ikke så mye å si om det. Personlig syns jeg det er litt problematisk, spesielt på de netttjenestene våre vår det er brukerne som står for innholdsproduksjonen, som feks på Urørt som jeg jobber mest med, men samtidig bruker jo NRK pengene på veldig mye bra da! Mottoet til NRK er &quot;Noe for alle, alltid&quot;, og med det utrolige spennet som kommer ut av NRKhuset, så mener ihvertfall jeg at det er verdt pengene, på lang sikt.

Så må selvfølgelig NRK sørge for å bruke lisenspengene som kommer inn på best mulig måte, være sparsommelige og public service orienterte, og ikke sløse bort for mye midlene på lettbent underholdning og fjas (og sport!). Men det er heldigvis de sistnevnte programmene som oftest blir finansiert av sponsorer, slik at lisenspengene kan brukes til å levere Schrødingers Katt og Norge Rundt, og hundrevis av andre programmer som ingen annen medieaktør hadde turt å ta i.

PS: Denne kommentaren er min personlige mening, og representerer ikke nødvendigvis NRKs offisielle standpunkt :)</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Det tok jo litt tid før noen i NRK kom på besøk ser det ut til, men bedre sent enn aldri :)</p>
<p>Jeg er veldig enig med argumentene dine Børge, og du setter også fingeren på mye av det som gjøre det ekstremt komplisert/tidkrevende å få lagt ut alt innholdet på de måtene folk ønsker seg. Men NRK har dog fått til ett og annet siden 2005, svært mange radioprogrammer blir nå klippet fri fra musikk slik at de kan lasted ned gratis (alternativet hadde vært enda dyrere lisens, pga av tono-utgiftene, som forøvrig allerede er ganske høye). Noen få tvprogrammer blir også podcastet som Mp4.</p>
<p>NRK legger i disse dager om videoløsningen sin, og det bærende formatet på mange av produksjonene som blir lagt på nett i årene som kommer til å være Mp4, og avspilleren vil være basert på flash. Noen programmer, feks lange livestreaminger, vil fortsatt kun være tilgjengelig i windows media, i hvertfall en stund til, og grunnen til det er både tekniske og økonimiske. Det er greit nok å ønske seg streaming i mange andre formater, men det maskineriet som ligger bak å levere ørten radiokanaler og tvkanaler i høy kvalitet er mildt sagt HEAVY, og dyrt. Men det skjer endringer der.</p>
<p>Når det gjelder å legge ut mer enn det som legges ut i dag på nett, så kompliseres det, som du sier selv, av at rettighetshaverne har reservert seg mot at innholdet publiseres i andre settinger enn det som opprinnelig ble avtalt med NRK, dette kan være skuespillere, manusforfattere, musikere, eksterne produsenter, eksterne produksjonsselskaper, og selvfølgelig rettigheter knyttet til innkjøpte programmer. Jeg har selv vært med på å klarere feks streamingrettingheter for live og ondemand konserter med NRK, og dette er EKSTREMT tidkrevende. Og man kan bare GLEMME å få rettigheter til nedlasting av materialet.</p>
<p>Svært mye av det som produseres av NRK, i NRK, er heftet på denne måten, og man velger derfor å heller være safe than sorry, og ta prosessen litt forsiktig i en retning av mer på nett, feks i form av bedre/mer gjennomtenkte kontrakter og avtaler med folk man feks leier inn. NRK har også blitt mye flinkere til å bruke “usignert” musikk, feks slik Himmelblå nylig gjorde ved å bruke musikk fra Urørt. Man gjør da direkte avltaler med musikerne om bruken i serien, men det er heller ikke da uproblematisk å feks dumpe hele serien ut på bittorrent, slik vi fikk til med Halvseint og Nordkalotten 365 med Lars Monsen.</p>
<p>Selv ønsker jeg meg mer av NRKs arkiv på nett, de gamle gode gullkornene, men der er det ekstra problematisk å finne ut av alle rettighetene. Nettpublisering var jo ikke på blokka når mye av gullet til NRK ble laget, og kontrakter og navn kan være svært arbeidsintensivt å grave opp, så man må gjøre en avveining der også, og man må kalkulere inn arbeidstimer og utgifter i forbindelse med klarering av innholdet. Ofte konkluderer man da nødvendigvis med at prislappen blir for høy.</p>
<p>Rettigheter er og blir ett rottereir. NRK jobber med saken, som det sies, og det er mange som taler varmt for open source og public domain, feks meg selv, og NRKbeta, men det er som du ser endel juridiske, økonomiske og tekniske hinder i løypa.</p>
<p>Når det gjelder kommersialiseringen av NRK, så har jeg ikke så mye å si om det. Personlig syns jeg det er litt problematisk, spesielt på de netttjenestene våre vår det er brukerne som står for innholdsproduksjonen, som feks på Urørt som jeg jobber mest med, men samtidig bruker jo NRK pengene på veldig mye bra da! Mottoet til NRK er “Noe for alle, alltid”, og med det utrolige spennet som kommer ut av NRKhuset, så mener ihvertfall jeg at det er verdt pengene, på lang sikt.</p>
<p>Så må selvfølgelig NRK sørge for å bruke lisenspengene som kommer inn på best mulig måte, være sparsommelige og public service orienterte, og ikke sløse bort for mye midlene på lettbent underholdning og fjas (og sport!). Men det er heldigvis de sistnevnte programmene som oftest blir finansiert av sponsorer, slik at lisenspengene kan brukes til å levere Schrødingers Katt og Norge Rundt, og hundrevis av andre programmer som ingen annen medieaktør hadde turt å ta i.</p>
<p>PS: Denne kommentaren er min personlige mening, og representerer ikke nødvendigvis NRKs offisielle standpunkt :)</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: børge forteller om livet &#187; Oppsumering 28.11.</title>
		<link>http://blogg.forteller.net/2005/gj%c3%b8r-nrk-til-public-domain/#comment-28</link>
		<dc:creator>børge forteller om livet &#187; Oppsumering 28.11.</dc:creator>
		<pubDate>Mon, 28 Nov 2005 18:28:10 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://blogg.forteller.net/?p=2#comment-28</guid>
		<description>[...] Selv om NRK langt ifra er Public Domain ennå ser det ut som om de går litt i riktig rettning. De har nå lagt til mange nye podcasts til listen sin. Dette betyr at du kan laste ned mange hele radioprogrammer i mp3-format. [...]</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>[…] Selv om NRK langt ifra er Public Domain ennå ser det ut som om de går litt i riktig rettning. De har nå lagt til mange nye podcasts til listen sin. Dette betyr at du kan laste ned mange hele radioprogrammer i mp3-format. […]</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Børge</title>
		<link>http://blogg.forteller.net/2005/gj%c3%b8r-nrk-til-public-domain/#comment-27</link>
		<dc:creator>Børge</dc:creator>
		<pubDate>Tue, 08 Nov 2005 18:27:10 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://blogg.forteller.net/?p=2#comment-27</guid>
		<description>Ja, du har et godt poeng der, Helge! Det kan være at NRK kunne laget sin egen lisens sterkt basert på PD, men som utelukker (utenlandske) selskaper fra å bruke materialet komersielt..</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Ja, du har et godt poeng der, Helge! Det kan være at NRK kunne laget sin egen lisens sterkt basert på PD, men som utelukker (utenlandske) selskaper fra å bruke materialet komersielt..</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Børge</title>
		<link>http://blogg.forteller.net/2005/gj%c3%b8r-nrk-til-public-domain/#comment-2580</link>
		<dc:creator>Børge</dc:creator>
		<pubDate>Tue, 08 Nov 2005 18:27:00 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://blogg.forteller.net/?p=2#comment-2580</guid>
		<description>Ja, du har et godt poeng der, Helge! Det kan være at NRK kunne laget sin egen lisens sterkt basert på PD, men som utelukker (utenlandske) selskaper fra å bruke materialet komersielt..</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Ja, du har et godt poeng der, Helge! Det kan være at NRK kunne laget sin egen lisens sterkt basert på PD, men som utelukker (utenlandske) selskaper fra å bruke materialet komersielt..</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Helge</title>
		<link>http://blogg.forteller.net/2005/gj%c3%b8r-nrk-til-public-domain/#comment-26</link>
		<dc:creator>Helge</dc:creator>
		<pubDate>Tue, 08 Nov 2005 17:41:40 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://blogg.forteller.net/?p=2#comment-26</guid>
		<description>Jeg er i prinsippet enig, men vi burde ta i bruk en tilpasset og revidert utgave av PD, da ikke alle skal kunne ha mulighet for å bruke NRK’s produksjoner gratis. Eksempelvis: utenlanske tv-selskaper og andre kommersielle aktører. De skal fint få betale for det vi selv har brukt penger på å produsere! :)</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Jeg er i prinsippet enig, men vi burde ta i bruk en tilpasset og revidert utgave av PD, da ikke alle skal kunne ha mulighet for å bruke NRK’s produksjoner gratis. Eksempelvis: utenlanske tv-selskaper og andre kommersielle aktører. De skal fint få betale for det vi selv har brukt penger på å produsere! :)</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Helge</title>
		<link>http://blogg.forteller.net/2005/gj%c3%b8r-nrk-til-public-domain/#comment-2579</link>
		<dc:creator>Helge</dc:creator>
		<pubDate>Tue, 08 Nov 2005 17:41:00 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://blogg.forteller.net/?p=2#comment-2579</guid>
		<description>Jeg er i prinsippet enig, men vi burde ta i bruk en tilpasset og revidert utgave av PD, da ikke alle skal kunne ha mulighet for å bruke NRK’s produksjoner gratis. Eksempelvis: utenlanske tv-selskaper og andre kommersielle aktører. De skal fint få betale for det vi selv har brukt penger på å produsere! :)</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Jeg er i prinsippet enig, men vi burde ta i bruk en tilpasset og revidert utgave av PD, da ikke alle skal kunne ha mulighet for å bruke NRK’s produksjoner gratis. Eksempelvis: utenlanske tv-selskaper og andre kommersielle aktører. De skal fint få betale for det vi selv har brukt penger på å produsere! :)</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Børge</title>
		<link>http://blogg.forteller.net/2005/gj%c3%b8r-nrk-til-public-domain/#comment-25</link>
		<dc:creator>Børge</dc:creator>
		<pubDate>Fri, 16 Sep 2005 21:42:32 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://blogg.forteller.net/?p=2#comment-25</guid>
		<description>Dere kommer med interesante problemstillinger som jeg bare må innrømme at jeg ikke tenkte over da jeg skrev dette. Men jeg har tenkt litt over det nå.. :)

Når det gjelder det med at folk ikke lenger vil gidde å betale lisenes tenkte jeg først at en løsning på det kunne være at de venta et par månder eller så med å gjøre materialet fritt tilgjengelig. Dette er selvsagt ikke idéelt, og det er nok mange som ikke ville la seg stoppe av det, men det er en mulighet. Men jeg må si at Lasses forslag er mye bedre. Fjern lisensen og legg den på skatten. På denne måten vil også produksjonen i enda større grad tilhøre offentligheten. Men uansett tror jeg ikke det ville blitt et særlig stort problem. For hvem er det vel som ville kvitte seg med alle de andre kanalene de får inn på TVen bare fordi de kunne fått NRK gratis? :)

Jeg sier ikke at NRK ikke skal tjene penger. Og selv om all egenproduksjon skulle legges under PD så er det klart at de skulle få lov til å fortsette å selge DVDer og andre ting. Bare prisen ble satt betydelig ned, og at alt de solgte også var tilgjengelig i like god kvalitet på nettet. Mange ville nok bare brent det de ville ha fra venner (siden det ville vært fult lovlig), men det er jo ikke noe problem å gjøre det nå heller (hvor mange bryr seg egentlig om at det ikke er lov?), men de selger DVDer likevel. Desuten er det vanskelig å kopiere en blånisselue.. :)

Når det gjelder at NRK ville sluttet å produsere materiale selv, har jeg bare ett ord: Staten. NRK eies av staten, og staten kan bestemme at så, så mange prosent av det NRK sender må være egenprodusert. Faktisk tror jeg det finnes en slik lov allerede.
Men hva som er egenprodusert eller ikke i dag aner jeg ikke noe om.

Takk til Beisfjord.net for trackback! :)</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Dere kommer med interesante problemstillinger som jeg bare må innrømme at jeg ikke tenkte over da jeg skrev dette. Men jeg har tenkt litt over det nå.. :)</p>
<p>Når det gjelder det med at folk ikke lenger vil gidde å betale lisenes tenkte jeg først at en løsning på det kunne være at de venta et par månder eller så med å gjøre materialet fritt tilgjengelig. Dette er selvsagt ikke idéelt, og det er nok mange som ikke ville la seg stoppe av det, men det er en mulighet. Men jeg må si at Lasses forslag er mye bedre. Fjern lisensen og legg den på skatten. På denne måten vil også produksjonen i enda større grad tilhøre offentligheten. Men uansett tror jeg ikke det ville blitt et særlig stort problem. For hvem er det vel som ville kvitte seg med alle de andre kanalene de får inn på TVen bare fordi de kunne fått NRK gratis? :)</p>
<p>Jeg sier ikke at NRK ikke skal tjene penger. Og selv om all egenproduksjon skulle legges under PD så er det klart at de skulle få lov til å fortsette å selge DVDer og andre ting. Bare prisen ble satt betydelig ned, og at alt de solgte også var tilgjengelig i like god kvalitet på nettet. Mange ville nok bare brent det de ville ha fra venner (siden det ville vært fult lovlig), men det er jo ikke noe problem å gjøre det nå heller (hvor mange bryr seg egentlig om at det ikke er lov?), men de selger DVDer likevel. Desuten er det vanskelig å kopiere en blånisselue.. :)</p>
<p>Når det gjelder at NRK ville sluttet å produsere materiale selv, har jeg bare ett ord: Staten. NRK eies av staten, og staten kan bestemme at så, så mange prosent av det NRK sender må være egenprodusert. Faktisk tror jeg det finnes en slik lov allerede.<br />
Men hva som er egenprodusert eller ikke i dag aner jeg ikke noe om.</p>
<p>Takk til Beisfjord.net for trackback! :)</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Børge</title>
		<link>http://blogg.forteller.net/2005/gj%c3%b8r-nrk-til-public-domain/#comment-2578</link>
		<dc:creator>Børge</dc:creator>
		<pubDate>Fri, 16 Sep 2005 21:42:00 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://blogg.forteller.net/?p=2#comment-2578</guid>
		<description>Dere kommer med interesante problemstillinger som jeg bare må innrømme at jeg ikke tenkte over da jeg skrev dette. Men jeg har tenkt litt over det nå.. :)

Når det gjelder det med at folk ikke lenger vil gidde å betale lisenes tenkte jeg først at en løsning på det kunne være at de venta et par månder eller så med å gjøre materialet fritt tilgjengelig. Dette er selvsagt ikke idéelt, og det er nok mange som ikke ville la seg stoppe av det, men det er en mulighet. Men jeg må si at Lasses forslag er mye bedre. Fjern lisensen og legg den på skatten. På denne måten vil også produksjonen i enda større grad tilhøre offentligheten. Men uansett tror jeg ikke det ville blitt et særlig stort problem. For hvem er det vel som ville kvitte seg med alle de andre kanalene de får inn på TVen bare fordi de kunne fått NRK gratis? :)

Jeg sier ikke at NRK ikke skal tjene penger. Og selv om all egenproduksjon skulle legges under PD så er det klart at de skulle få lov til å fortsette å selge DVDer og andre ting. Bare prisen ble satt betydelig ned, og at alt de solgte også var tilgjengelig i like god kvalitet på nettet. Mange ville nok bare brent det de ville ha fra venner (siden det ville vært fult lovlig), men det er jo ikke noe problem å gjøre det nå heller (hvor mange bryr seg egentlig om at det ikke er lov?), men de selger DVDer likevel. Desuten er det vanskelig å kopiere en blånisselue.. :)

Når det gjelder at NRK ville sluttet å produsere materiale selv, har jeg bare ett ord: Staten. NRK eies av staten, og staten kan bestemme at så, så mange prosent av det NRK sender må være egenprodusert. Faktisk tror jeg det finnes en slik lov allerede.
Men hva som er egenprodusert eller ikke i dag aner jeg ikke noe om.

Takk til Beisfjord.net for trackback! :)</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Dere kommer med interesante problemstillinger som jeg bare må innrømme at jeg ikke tenkte over da jeg skrev dette. Men jeg har tenkt litt over det nå.. :)</p>
<p>Når det gjelder det med at folk ikke lenger vil gidde å betale lisenes tenkte jeg først at en løsning på det kunne være at de venta et par månder eller så med å gjøre materialet fritt tilgjengelig. Dette er selvsagt ikke idéelt, og det er nok mange som ikke ville la seg stoppe av det, men det er en mulighet. Men jeg må si at Lasses forslag er mye bedre. Fjern lisensen og legg den på skatten. På denne måten vil også produksjonen i enda større grad tilhøre offentligheten. Men uansett tror jeg ikke det ville blitt et særlig stort problem. For hvem er det vel som ville kvitte seg med alle de andre kanalene de får inn på TVen bare fordi de kunne fått NRK gratis? :)</p>
<p>Jeg sier ikke at NRK ikke skal tjene penger. Og selv om all egenproduksjon skulle legges under PD så er det klart at de skulle få lov til å fortsette å selge DVDer og andre ting. Bare prisen ble satt betydelig ned, og at alt de solgte også var tilgjengelig i like god kvalitet på nettet. Mange ville nok bare brent det de ville ha fra venner (siden det ville vært fult lovlig), men det er jo ikke noe problem å gjøre det nå heller (hvor mange bryr seg egentlig om at det ikke er lov?), men de selger DVDer likevel. Desuten er det vanskelig å kopiere en blånisselue.. :)</p>
<p>Når det gjelder at NRK ville sluttet å produsere materiale selv, har jeg bare ett ord: Staten. NRK eies av staten, og staten kan bestemme at så, så mange prosent av det NRK sender må være egenprodusert. Faktisk tror jeg det finnes en slik lov allerede.<br />
Men hva som er egenprodusert eller ikke i dag aner jeg ikke noe om.</p>
<p>Takk til Beisfjord.net for trackback! :)</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Beisfjord.net &#187; Tvlisensen</title>
		<link>http://blogg.forteller.net/2005/gj%c3%b8r-nrk-til-public-domain/#comment-24</link>
		<dc:creator>Beisfjord.net &#187; Tvlisensen</dc:creator>
		<pubDate>Fri, 16 Sep 2005 09:33:53 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://blogg.forteller.net/?p=2#comment-24</guid>
		<description>[...] På den andre siden leste jeg nettopp en post på Børge forteller om livet som tok opp omtrent dette. Han mener at siden vi forbrukere betaler for alt som produseres på NRK burde alt dette legges ut som Public Domain Public Domain (heretter forkortet til PD), eller Offentlig eiendom, betyr at opphavsmennene fraskriver seg alle rettigheter i forhold til det åndsverket hun eller han har skapt, og overlater det hele til offentligheten. Det er det totalt motsatte av Copyright, og lar hvem som helst bruke materialet til hva som helst. Alt materiale blir automatisk en del av PD når Copyrighten på det går ut på dato. I Norge skjer dette 70 år etter rettighetshaverens død, eller 70 år etter at åndsverket ble publisert. Men opphavsmennene kan selvsagt også selv bestemme seg for å overlate sine verk til PD før den tid. [...]</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>[…] På den andre siden leste jeg nettopp en post på Børge forteller om livet som tok opp omtrent dette. Han mener at siden vi forbrukere betaler for alt som produseres på NRK burde alt dette legges ut som Public Domain Public Domain (heretter forkortet til PD), eller Offentlig eiendom, betyr at opphavsmennene fraskriver seg alle rettigheter i forhold til det åndsverket hun eller han har skapt, og overlater det hele til offentligheten. Det er det totalt motsatte av Copyright, og lar hvem som helst bruke materialet til hva som helst. Alt materiale blir automatisk en del av PD når Copyrighten på det går ut på dato. I Norge skjer dette 70 år etter rettighetshaverens død, eller 70 år etter at åndsverket ble publisert. Men opphavsmennene kan selvsagt også selv bestemme seg for å overlate sine verk til PD før den tid. […]</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Lasse G. Dahl</title>
		<link>http://blogg.forteller.net/2005/gj%c3%b8r-nrk-til-public-domain/#comment-23</link>
		<dc:creator>Lasse G. Dahl</dc:creator>
		<pubDate>Fri, 16 Sep 2005 07:48:11 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://blogg.forteller.net/?p=2#comment-23</guid>
		<description>Dette var spennende tanker. Det Odin nevner, med at folk ikke kjøper TV og dermed ikke betaler lisens er et problem som vi likevel skulle gjort noe med for lenge siden. Jeg er mot hele lisensordningen, og mener lisensen kan betales over skatteseddelen. Så kan vi heller ha skattefritak for de som beviselig ikke ser på NRK ;-).

Men jeg er jo enig i at det blir et problem med innkjøpt materiale. NRK har stadig mer av slikt, og jeg er litt redd for at et krav om at det som ikke er innkjøpt skal legges under PD ville ført til at NRK heller hadde stoppet egenproduksjonen. NRK skal tjene penger, må vite - og det er vanskelig å tjene penger hvis du ikke kan selge CDer og DVDer av materialet i ettertid.

Hvor mye er det som er egenproduksjoner i dag, mon tro? De fleste gangene jeg ser NRKs produksjonsbusser, er når TV2, Monster eller noen andre har leid dem ... Er sånt som &quot;Nytt på nytt&quot; og &quot;Beat for beat&quot; egenprodusert, og vil det at dette er innkjøpte eller lisensierte konsepter skape problemer med å legge dem ut under PD?</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Dette var spennende tanker. Det Odin nevner, med at folk ikke kjøper TV og dermed ikke betaler lisens er et problem som vi likevel skulle gjort noe med for lenge siden. Jeg er mot hele lisensordningen, og mener lisensen kan betales over skatteseddelen. Så kan vi heller ha skattefritak for de som beviselig ikke ser på NRK ;-).</p>
<p>Men jeg er jo enig i at det blir et problem med innkjøpt materiale. NRK har stadig mer av slikt, og jeg er litt redd for at et krav om at det som ikke er innkjøpt skal legges under PD ville ført til at NRK heller hadde stoppet egenproduksjonen. NRK skal tjene penger, må vite — og det er vanskelig å tjene penger hvis du ikke kan selge CDer og DVDer av materialet i ettertid.</p>
<p>Hvor mye er det som er egenproduksjoner i dag, mon tro? De fleste gangene jeg ser NRKs produksjonsbusser, er når TV2, Monster eller noen andre har leid dem … Er sånt som “Nytt på nytt” og “Beat for beat” egenprodusert, og vil det at dette er innkjøpte eller lisensierte konsepter skape problemer med å legge dem ut under PD?</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Lasse G. Dahl</title>
		<link>http://blogg.forteller.net/2005/gj%c3%b8r-nrk-til-public-domain/#comment-2577</link>
		<dc:creator>Lasse G. Dahl</dc:creator>
		<pubDate>Fri, 16 Sep 2005 07:48:00 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://blogg.forteller.net/?p=2#comment-2577</guid>
		<description>Dette var spennende tanker. Det Odin nevner, med at folk ikke kjøper TV og dermed ikke betaler lisens er et problem som vi likevel skulle gjort noe med for lenge siden. Jeg er mot hele lisensordningen, og mener lisensen kan betales over skatteseddelen. Så kan vi heller ha skattefritak for de som beviselig ikke ser på NRK ;-).

Men jeg er jo enig i at det blir et problem med innkjøpt materiale. NRK har stadig mer av slikt, og jeg er litt redd for at et krav om at det som ikke er innkjøpt skal legges under PD ville ført til at NRK heller hadde stoppet egenproduksjonen. NRK skal tjene penger, må vite - og det er vanskelig å tjene penger hvis du ikke kan selge CDer og DVDer av materialet i ettertid.

Hvor mye er det som er egenproduksjoner i dag, mon tro? De fleste gangene jeg ser NRKs produksjonsbusser, er når TV2, Monster eller noen andre har leid dem ... Er sånt som &quot;Nytt på nytt&quot; og &quot;Beat for beat&quot; egenprodusert, og vil det at dette er innkjøpte eller lisensierte konsepter skape problemer med å legge dem ut under PD?</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Dette var spennende tanker. Det Odin nevner, med at folk ikke kjøper TV og dermed ikke betaler lisens er et problem som vi likevel skulle gjort noe med for lenge siden. Jeg er mot hele lisensordningen, og mener lisensen kan betales over skatteseddelen. Så kan vi heller ha skattefritak for de som beviselig ikke ser på NRK ;-).</p>
<p>Men jeg er jo enig i at det blir et problem med innkjøpt materiale. NRK har stadig mer av slikt, og jeg er litt redd for at et krav om at det som ikke er innkjøpt skal legges under PD ville ført til at NRK heller hadde stoppet egenproduksjonen. NRK skal tjene penger, må vite — og det er vanskelig å tjene penger hvis du ikke kan selge CDer og DVDer av materialet i ettertid.</p>
<p>Hvor mye er det som er egenproduksjoner i dag, mon tro? De fleste gangene jeg ser NRKs produksjonsbusser, er når TV2, Monster eller noen andre har leid dem … Er sånt som “Nytt på nytt” og “Beat for beat” egenprodusert, og vil det at dette er innkjøpte eller lisensierte konsepter skape problemer med å legge dem ut under PD?</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Odin (Velmont)</title>
		<link>http://blogg.forteller.net/2005/gj%c3%b8r-nrk-til-public-domain/#comment-22</link>
		<dc:creator>Odin (Velmont)</dc:creator>
		<pubDate>Thu, 15 Sep 2005 23:14:05 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://blogg.forteller.net/?p=2#comment-22</guid>
		<description>Amen! :D Heilt einig. NRK prøver óg ofte å vere som storebror BBC, men medan BBC stør opensource utvikling av programvare og prøver å lage ein god codec for alles bruk åt internettv brukar NRK Microsoft sine format. Rett i lomma på MS med ein gong.

NRK oser av reklame på internett, det gjer heller ei BBC. - Nei, dette var eit forslag som verkeleg burde høgare opp i systemet. Lat NRK vere ein ekte allmennkringkastar! Ikkje noko anna tull.

- Eit problem likevel; om plutseleg nokon byrjer leggje ut alt (eller, eigentleg det lille) det NRK produserer ser alle videoene med pcen sin, ingen gidd ha TV+betale lisens... Har same problem med å vise vevtv - skal ein plutseleg take lisens for kvar pc? Kva seier du åt dei problema?</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Amen! :D Heilt einig. NRK prøver óg ofte å vere som storebror BBC, men medan BBC stør opensource utvikling av programvare og prøver å lage ein god codec for alles bruk åt internettv brukar NRK Microsoft sine format. Rett i lomma på MS med ein gong.</p>
<p>NRK oser av reklame på internett, det gjer heller ei BBC. — Nei, dette var eit forslag som verkeleg burde høgare opp i systemet. Lat NRK vere ein ekte allmennkringkastar! Ikkje noko anna tull.</p>
<p>- Eit problem likevel; om plutseleg nokon byrjer leggje ut alt (eller, eigentleg det lille) det NRK produserer ser alle videoene med pcen sin, ingen gidd ha TV+betale lisens… Har same problem med å vise vevtv — skal ein plutseleg take lisens for kvar pc? Kva seier du åt dei problema?</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Odin (Velmont)</title>
		<link>http://blogg.forteller.net/2005/gj%c3%b8r-nrk-til-public-domain/#comment-2576</link>
		<dc:creator>Odin (Velmont)</dc:creator>
		<pubDate>Thu, 15 Sep 2005 23:14:00 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://blogg.forteller.net/?p=2#comment-2576</guid>
		<description>Amen! :D Heilt einig. NRK prøver óg ofte å vere som storebror BBC, men medan BBC stør opensource utvikling av programvare og prøver å lage ein god codec for alles bruk åt internettv brukar NRK Microsoft sine format. Rett i lomma på MS med ein gong.

NRK oser av reklame på internett, det gjer heller ei BBC. - Nei, dette var eit forslag som verkeleg burde høgare opp i systemet. Lat NRK vere ein ekte allmennkringkastar! Ikkje noko anna tull.

- Eit problem likevel; om plutseleg nokon byrjer leggje ut alt (eller, eigentleg det lille) det NRK produserer ser alle videoene med pcen sin, ingen gidd ha TV+betale lisens... Har same problem med å vise vevtv - skal ein plutseleg take lisens for kvar pc? Kva seier du åt dei problema?</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Amen! :D Heilt einig. NRK prøver óg ofte å vere som storebror BBC, men medan BBC stør opensource utvikling av programvare og prøver å lage ein god codec for alles bruk åt internettv brukar NRK Microsoft sine format. Rett i lomma på MS med ein gong.</p>
<p>NRK oser av reklame på internett, det gjer heller ei BBC. — Nei, dette var eit forslag som verkeleg burde høgare opp i systemet. Lat NRK vere ein ekte allmennkringkastar! Ikkje noko anna tull.</p>
<p>- Eit problem likevel; om plutseleg nokon byrjer leggje ut alt (eller, eigentleg det lille) det NRK produserer ser alle videoene med pcen sin, ingen gidd ha TV+betale lisens… Har same problem med å vise vevtv — skal ein plutseleg take lisens for kvar pc? Kva seier du åt dei problema?</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Børge</title>
		<link>http://blogg.forteller.net/2005/gj%c3%b8r-nrk-til-public-domain/#comment-21</link>
		<dc:creator>Børge</dc:creator>
		<pubDate>Wed, 14 Sep 2005 14:48:10 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://blogg.forteller.net/?p=2#comment-21</guid>
		<description>&lt;em&gt;i1277&lt;/em&gt;:
Ja, det BBC har begynt med er virkelig et skritt i riktig retning!

&lt;em&gt;you know&lt;/em&gt;:
For det første: Nei, jeg vet ikke hvem du er.

For det andre: På hvilken måte er dette kommunisme? Jeg ville satt pris på om du kunne kommet med noen begrunnelser for din anklage.

Er det bare det at jeg hevder at alle skal ha rett til å eie det som gjør at du kaller det kommunisme? Da er i så fall de normale Copyright-reglene også kommunisme etter 70 år, for da faller, som nevnt i innlegget, alle åndsverk automatisk inn under Public Domain!

Si meg én ting: Hvis du kjøper et klesskap på Møbelringen, ville du syntes det var helt greit om du ikke fikk lov til å velge hvor i huset det nye skapet ditt skulle stå, hvilke klær du kunnne ha i det, og når på dagen du hadde lov til å åpne det? Er det greit om Møbelringen bestemmer alt dette, og at du blir stemplet som tyv og lovbryter om du forsover deg og velger å ta ut noen klær av skapet litt senere enn det Møbelringen har gitt tillatelse til?
Er det kommunisme å kreve rettighetene til å gjøre som man vil med det man har betalt for? Hvorfor?</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p><em>i1277</em>:<br />
Ja, det BBC har begynt med er virkelig et skritt i riktig retning!</p>
<p><em>you know</em>:<br />
For det første: Nei, jeg vet ikke hvem du er.</p>
<p>For det andre: På hvilken måte er dette kommunisme? Jeg ville satt pris på om du kunne kommet med noen begrunnelser for din anklage.</p>
<p>Er det bare det at jeg hevder at alle skal ha rett til å eie det som gjør at du kaller det kommunisme? Da er i så fall de normale Copyright-reglene også kommunisme etter 70 år, for da faller, som nevnt i innlegget, alle åndsverk automatisk inn under Public Domain!</p>
<p>Si meg én ting: Hvis du kjøper et klesskap på Møbelringen, ville du syntes det var helt greit om du ikke fikk lov til å velge hvor i huset det nye skapet ditt skulle stå, hvilke klær du kunnne ha i det, og når på dagen du hadde lov til å åpne det? Er det greit om Møbelringen bestemmer alt dette, og at du blir stemplet som tyv og lovbryter om du forsover deg og velger å ta ut noen klær av skapet litt senere enn det Møbelringen har gitt tillatelse til?<br />
Er det kommunisme å kreve rettighetene til å gjøre som man vil med det man har betalt for? Hvorfor?</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: Børge</title>
		<link>http://blogg.forteller.net/2005/gj%c3%b8r-nrk-til-public-domain/#comment-2575</link>
		<dc:creator>Børge</dc:creator>
		<pubDate>Wed, 14 Sep 2005 14:48:00 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://blogg.forteller.net/?p=2#comment-2575</guid>
		<description>&lt;em&gt;i1277&lt;/em&gt;:
Ja, det BBC har begynt med er virkelig et skritt i riktig retning!

&lt;em&gt;you know&lt;/em&gt;:
For det første: Nei, jeg vet ikke hvem du er.

For det andre: På hvilken måte er dette kommunisme? Jeg ville satt pris på om du kunne kommet med noen begrunnelser for din anklage.

Er det bare det at jeg hevder at alle skal ha rett til å eie det som gjør at du kaller det kommunisme? Da er i så fall de normale Copyright-reglene også kommunisme etter 70 år, for da faller, som nevnt i innlegget, alle åndsverk automatisk inn under Public Domain!

Si meg én ting: Hvis du kjøper et klesskap på Møbelringen, ville du syntes det var helt greit om du ikke fikk lov til å velge hvor i huset det nye skapet ditt skulle stå, hvilke klær du kunnne ha i det, og når på dagen du hadde lov til å åpne det? Er det greit om Møbelringen bestemmer alt dette, og at du blir stemplet som tyv og lovbryter om du forsover deg og velger å ta ut noen klær av skapet litt senere enn det Møbelringen har gitt tillatelse til?
Er det kommunisme å kreve rettighetene til å gjøre som man vil med det man har betalt for? Hvorfor?</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p><em>i1277</em>:<br />
Ja, det BBC har begynt med er virkelig et skritt i riktig retning!</p>
<p><em>you know</em>:<br />
For det første: Nei, jeg vet ikke hvem du er.</p>
<p>For det andre: På hvilken måte er dette kommunisme? Jeg ville satt pris på om du kunne kommet med noen begrunnelser for din anklage.</p>
<p>Er det bare det at jeg hevder at alle skal ha rett til å eie det som gjør at du kaller det kommunisme? Da er i så fall de normale Copyright-reglene også kommunisme etter 70 år, for da faller, som nevnt i innlegget, alle åndsverk automatisk inn under Public Domain!</p>
<p>Si meg én ting: Hvis du kjøper et klesskap på Møbelringen, ville du syntes det var helt greit om du ikke fikk lov til å velge hvor i huset det nye skapet ditt skulle stå, hvilke klær du kunnne ha i det, og når på dagen du hadde lov til å åpne det? Er det greit om Møbelringen bestemmer alt dette, og at du blir stemplet som tyv og lovbryter om du forsover deg og velger å ta ut noen klær av skapet litt senere enn det Møbelringen har gitt tillatelse til?<br />
Er det kommunisme å kreve rettighetene til å gjøre som man vil med det man har betalt for? Hvorfor?</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: you know ...</title>
		<link>http://blogg.forteller.net/2005/gj%c3%b8r-nrk-til-public-domain/#comment-20</link>
		<dc:creator>you know ...</dc:creator>
		<pubDate>Fri, 09 Sep 2005 11:01:58 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://blogg.forteller.net/?p=2#comment-20</guid>
		<description>Dette er kommunisme!!</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Dette er kommunisme!!</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: you know ...</title>
		<link>http://blogg.forteller.net/2005/gj%c3%b8r-nrk-til-public-domain/#comment-2574</link>
		<dc:creator>you know ...</dc:creator>
		<pubDate>Fri, 09 Sep 2005 11:01:00 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://blogg.forteller.net/?p=2#comment-2574</guid>
		<description>Dette er kommunisme!!</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Dette er kommunisme!!</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: i1277</title>
		<link>http://blogg.forteller.net/2005/gj%c3%b8r-nrk-til-public-domain/#comment-19</link>
		<dc:creator>i1277</dc:creator>
		<pubDate>Wed, 07 Sep 2005 19:22:16 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://blogg.forteller.net/?p=2#comment-19</guid>
		<description>Tiltredes. Forhåpentligvis vil NRK etterhvert følge &lt;a href=&quot;http://creativearchive.bbc.co.uk/&quot; rel=&quot;nofollow&quot;&gt;Creative Archive&lt;/a&gt; (BBC) sitt eksempel.</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Tiltredes. Forhåpentligvis vil NRK etterhvert følge <a href="http://creativearchive.bbc.co.uk/" rel="nofollow">Creative Archive</a> (BBC) sitt eksempel.</p>
]]></content:encoded>
	</item>
	<item>
		<title>Av: i1277</title>
		<link>http://blogg.forteller.net/2005/gj%c3%b8r-nrk-til-public-domain/#comment-2573</link>
		<dc:creator>i1277</dc:creator>
		<pubDate>Wed, 07 Sep 2005 19:22:00 +0000</pubDate>
		<guid isPermaLink="false">http://blogg.forteller.net/?p=2#comment-2573</guid>
		<description>Tiltredes. Forhåpentligvis vil NRK etterhvert følge &lt;a href=&quot;http://creativearchive.bbc.co.uk/&quot;&gt;Creative Archive&lt;/a&gt; (BBC) sitt eksempel.</description>
		<content:encoded><![CDATA[<p>Tiltredes. Forhåpentligvis vil NRK etterhvert følge <a href="http://creativearchive.bbc.co.uk/">Creative Archive</a> (BBC) sitt eksempel.</p>
]]></content:encoded>
	</item>
</channel>
</rss>

